FITUR (Feria Internacional de Turismo – Târgul Internațional de Turism) este cea mai importantă manifestare expozițională dedicată turismului din Regatul Spaniei, poziție de lider menținută încontinuu din anul 1994 și reunește participarea specialiștilor din domeniul turismului mondial, reprezentând organisme naționale, regionale și locale de turism, asociații profesionale, tour-operatori și agenții de turism, companii aeriene, firme de închirieri auto, societăți de transport feroviar, rutier sau naval, lanțuri hoteliere, camping-uri și alte structuri de cazare, parcuri de distracții, alte companii specializate în petrecerea timpului liber, companii specializate în congrese și evenimente, organizații turistice străine, organizații oficiale spaniole, reprezentanți medii de comunicare. Târgul de la Madrid este considerat, ca importanță, al doilea târg de profil din Europa, după Berlin.
Conform datelor oferite de către organizatorii FITUR, anul acesta au participat 140.120 de expozanți din 165 de țări într-un spațiu expozițional de 65.000 mp. Târgul a fost inaugurat de Regele și Regina Spaniei, aducând împreună 600 de oficiali de stat din întreaga lume, ambasadori, miniștri, reprezentanți ai țărilor și regiunilor participante.
FITUR beneficiază de o vizibilitate mediatică importantă, cu numeroase referiri în mass-media națională și internațională. În ultimul an, organizatorii au transmis date despre FITUR la peste 50 milioane de persoane prin rețelele de socializare Facebook și Twitter, manifestarea fiind prezentă de asemenea și pe Youtube, Flickr și Linkedin, și bucurându-se și de colaborarea a peste 200 bloggeri de turism acreditați. La ediția de anul acesta au fost acreditați peste 7700 de jurnaliști din 59 de țări.
Participarea UAT Gorj în cadrul FITUR, alături de Ministerul Turismului din România, s-a bazat pe următoarele coordonate:
- O mai bună vizibilitate națională și internațională a județului Gorj ca destinație turistică din România cu potențial și perspective de dezvoltare;
- Dezvoltarea colaborării cu Ministerul Turismului din România, având în vedere acțiunile și proiectele viitoare de turism din România;
- În plan cultural, Gorjul reprezintă o destinație cultural-turistică unicat în lume prin Ansamblul Brâncușian „Calea Eroilor” de la Târgu Jiu;
- Faptul că Gorjul are un potențial deosebit de tradiții, obiceiuri, muzică și dansuri populare a determinat o poziție privilegiată a județului pe harta culturală a țării;
- Participarea Județului Gorj la manifestările internaționale dedicate sărbătoririi Centenarului Unirii, expoziția de la Madrid fiind inclusă, ca tematică, în Programul Centenar.
UAT Județul Gorj a participat, fără a achita taxe de expoziție, la FITUR în calitate de co-expozant în cadrul standului organizat de Ministerul Turismului din România, județul Gorj fiind ales județ partener pentru acest eveniment. Având în vedere această calitate, prin adresa nr. 15075 din 08.01.2018, Ministerul Turismului a solicitat, de asemenea, prezența unui ansamblu folcloric și a unor meșteri populari care să promoveze tradițiile și meșteșugurile tradiționale românești.
Urmare acestei solicitării, la standul de prezentare al României, în perioada 17 – 21 ianuarie 2018, au participat cu obiecte tradiționale și demonstrații meșterii populari Filomela Tiștere – țesătoare și Nicolae Rotaru – cioplitor, din partea Școlii Populare de Artă Târgu Jiu, iar în perioada 20 – 21 ianuarie 2018, un grup folcloric al Ansamblului „Doina Gorjului” format din 3 perechi de dansatori și 4 instrumentiști. La desk-ul din cadrul Standului României alocat județului Gorj au participat Claudia Ileana Giurgiulescu și Carmen Meche- consilieri în cadrul Direcției Managementul Proiectelor și Relații Externe și Ovidiu Vasile Popescu, consilier la Cabinetul Președintelui.
Pe parcursul zilelor de târg au fost susținute prezentări ale atracțiilor turistice din Gorj, fiind oferite materiale de promovare turistică și materiale informative despre Ansamblul monumental brâncușian „Calea Eroilor” de la Târgu Jiu.
În cadrul standului României au participat, de asemenea, reprezentanți ai unor agenții de turism din România, hotelieri, UAT – uri, reprezentanți ai Ministerului Turismului și ai Ambasadei României în Madrid, la cel mai înalt nivel oficial.
Deși nu au fost încă prezentate de către organizatori datele oficiale privind numărul de vizitatori, estimăm că la Târg au fost prezenți mult peste 100.000 vizitatori, din care aproximativ 15.000 au vizitat și au solicitat informații de la standul României.
Datele publicate de organizatori la această dată sunt disponibile la adresa http://www.ifema.es/fitur_06/Prensa/NotasdePrensa/INS_108107
Având în vedere cei peste 1.500.000 de emigranți români în Spania, interesul pentru standul României a fost ridicat, mulți dintre vizitatorii spanioli vizitând standul însoțiți de parteneri și prieteni români, realizând astfel un obiectiv important, acela de a promova România și Județul Gorj ca destinații turistice, cu ajutorul românilor din diaspora.
În cadrul standului, pe toată perioada Târgului au fost expuse obiecte tradiționale românești create de meșterii populari (covoare oltenești, țesături, obiecte de lemn cioplite cu motive tradiționale) și au fost făcute demonstrații ale tehnicile de execuție.
În cele două zile deschise publicului (20 și 21 ianuarie 2018), grupul folcloric de la „Doina Gorjului” a susținut spectacole care s-au bucurat de aprecierea entuziastă a unui număr mare de vizitatori, cărora le-au fost oferite materiale de promovare a României și Gorjului. Spectacolele au fost transmise live pe facebook.
Pe lângă prezentările generale, au fost realizate, împreună cu Ministerul Turismului și Ambasada României din Madrid, întâlniri B2B cu oficiali din România și Spania și au fost distribuite materiale de promovare ale județului Gorj, pliante informative, broșuri de prezentare a Gorjului, stick-uri conținând filme de prezentare turistică și economică a Gorjului și alte obiecte promoționale. La întâlniri au fost distribuite, de asemenea, cărți de vizită și oferte ale unor operatori de turism din Gorj, în vederea dezvoltării ulterioare a relațiilor comerciale și a concretizării ofertelor turistice.
Pe parcursul Târgului, pe plasmele video de la stand a fost proiectat filmul de promovare turistică „Acasă la Brâncuși”.
Evenimentele au fost mediatizate pe site-urile și conturile de facebook ale Ministerului Turismului din România și Ambasadei României la Madrid, precum și pe alte sute de conturi personale.
https://www.facebook.com/ambasada.madrid/
Participarea României la FITUR a fost prezentată de postul național de televiziune, în cadrul unui reportaj realizat la Madrid.
Costurile Consiliului Județean Gorj pentru această participare au fost 12.000 lei care au inclus transport, cazare și indemnizație de deplasare conform legislației în vigoare.
Rolul Consiliului Județean Gorj este acela de a promova județul Gorj ca destinație turistică și, implicit, de a-l face cunoscut atât pe plan național cât și internațional, dezvoltarea ulterioară a relațiilor comerciale intrând în sfera operatorilor economici din domeniul turismului (agenții, tour-operatori, hotelieri, transportatori etc). În acest context, apreciem că obiectivul de a prezenta Județul Gorj ca destinație turistică unicat, încadrat în contextul prezentării generale a României ca destinație turistică internațională, a fost realizat cu succes.
Urmare a acestei participări, Ambasada României la Madrid a propus Județului Gorj dezvoltarea unui program cultural de spectacole și prezentări pentru comunitățile de români din Spania, pe parcursul anului 2018, dedicate sărbătoririi Centenarului Unirii. De asemenea, reprezentanții Ministerului Turismului au transmis mulțumiri și aprecieri conducerii Consiliului Județean Gorj pentru parteneriatul realizat în vederea participarea României la FITUR Madrid.